Celozrnná mouka: žito, špalda, pšenice

mouka
zdroj: pixabay.com

Mouka neodmyslitelně patří k pečení i vaření. V případě nejvíce rozšířené bílé mouky se rozemele vnitřek zrna, u celozrnné se pak zpracovává zrno celé. Vnitřní část zrna obsahuje především škrob a také lepek. Výhodou celozrnné mouky oproti mouce bílé je tedy to, že je výživově hodnotnější – zbylá část zrna totiž obsahuje například vlákninu, která pozitivně ovlivňuje naše trávení a snižuje glykemický index jídla.

Celozrnná pšeničná a žitná mouka

Obecně nejrozšířenější a nejběžnější je pšeničná mouka. Můžete ji využít prakticky do každého těsta. Pšenicí nikdy nic nezkazíte. Žitná mouka se dává například do chleba nebo do perníku.

Špaldová, rýžová a pohanková mouka

Ve zdravé výživě se pak můžete setkat i s dalšími typy mouk. Přinášíme jejich stručný výčet a možnosti použití:

  • špaldová mouka – špalda je druh pšenice, mouka má zajímavou oříškovou chuť, hodí se především na pečení buchet, koláčů, ale i chleba
  • ječná mouka – výborná do palačinek a lívanců
  • kukuřičná mouka – původem z Itálie, vhodná na přípravu koláčů, palačinek, na zahušťování
  • rýžová, amaranthová, pohanková a sojová mouka – bezlepkové mouky, vhodné na pečení

Druhy mouk podle zrnitosti

Základní dělení mouk, se kterým se můžete setkat, je podle tloušťky jejich zrn. Asi nejběžnější je mouka hladká (v případě celozrnné jemně mletá), dále polohrubá, hrubá a krupice. Hladká se využívá na pečení, zahušťování nebo do chleba. Polohrubou využijete na některé buchty a hrubou na knedlíky. Hrubou mouku můžete často nahradit také krupicí, ze které si můžete připravit kaši, vysypat ní formu nebo ji opět použít do těsta.

Mouky se spolu můžeme libovolně míchat, a tak docílit optimálního výsledku.

Pečeme z celozrnné mouky

Na pečení s celozrnnou moukou není nic složité. Ačkoliv ji možná z počátku nebudete moci přijít na chuť, později si ji určitě zamilujete. Celozrnná mouka je o pár korun dražší než běžně dostupná hladká. Zakoupíte ji v prodejnách se zdravou výživou i v některých supermarketech. Zatímco v marketech seženete víceméně jen jemně namletou mouku, ve zdravé výživě můžete zakoupit i hrubou nebo polohrubou.

Celozrnnou mouku můžete využít v každém receptu. Obecně se doporučuje nejdříve zkusit nahradit polovinu množství bílé mouky, tím byste neměli nic zkazit. Příště můžete nahradit klidně 2/3 nebo 3/4. Dejte si však pozor, že celozrnná mouka je více savá. Při přípravě těsta tak možná budete potřebovat o něco více tekutin.

Vyzkoušejte naše recepty s celozrnnou moukou:
Muffiny z ovesných vloček
Vánoční tvarohová štola
Tvarohové lívance

Výroba mouky

Celozrnnou mouku si samozřejmě můžete vyrobit doma. V prodejnách se zdravou výživou totiž zakoupíte pšenici, žito, ječmen, oves i další obiloviny. Ty si pak lehce umelete (za pomoci ručního nebo elektrického mlýnku či mixeru). Můžete tak experimentovat a mít mouku vždy čerstvou.

Ovesnou mouku si však můžete vyrobit i rozmixováním ovesných vloček. V zahraniční jsou hodně oblíbené i různé ořechové mouky – například mandlová mouka, kokosová mouka, mouka z lískových ořechů atd. Opět ji vytvoříte tak, že ořechy rozemelete velmi na jemno. U nás v obchodech takovou mouku jen těžko seženete a tohle je poměrně jednoduchá, dostupná i levnější náhražka.

Skladování mouky

K výrobě bílé mouky se přistoupilo především z praktických důvodů. Celozrnná mouka podléhá vyšší kazivosti. Proto ji tedy nikdy nekupujte ve velkém množství. Skladujte ji v uzavíratelných dózách, aby se k ní nedostali moli ani další potravinoví škůdci. Jakmile však nějakého objevíte, mouku bez milosti vyhoďte. Doporučujeme ji rovněž prosívat. Mouku tak krásně nakypříte a včas odhalíte přítomnost nežádoucích škůdců.