Těstoviny: druhy těstovin, ideální porce a příprava

těstoviny
zdroj: pixabay.com

Těstoviny jsou dnes nedílnou součástí našich jídelníčků. Jejich spotřeba v českých domácnostech rok od roku stoupá. Udává se, že dnes každý z nás zkonzumuje v průměru až 7 kg těstovin za rok. Ačkoliv těstoviny patří mezi oblíbené přílohy, jsou také velmi rizikovou složkou naší stravy, která může způsobovat nabírání nežádoucích kilogramů. Jaké si vybrat? Jaká je doporučená porce? A v kombinaci s jakými potraviny je vhodné je konzumovat?

Prakticky vždy se těstoviny vyrábějí z obilovin. Řadí se tedy mezi sacharidy. Těsto pro jejich přípravu není kynuté ani nijak jinak kypřené. K mouce se přidá pouze voda, případně vajíčko. Těstoviny pocházejí z Itálie, kde byly známy již v 1. století našeho letopočtu. Svou popularitu si zachovaly nejen proto, že jsou chutné, ale také z důvodu, že jsou trvanlivé a rychlé na přípravu.

Každý vyvážený jídelníček by měly tvořit tyto druhy těstovin:

Semolinové těstoviny

Semolina je druh pšenice. Těstoviny z ní vyrobené se tak nerozvářejí, mají nižší glykemický index a vyšší obsah vlákniny (zasytí na delší dobu). Barvou jsou jen o něco málo tmavší než těstoviny z běžné pšeničné mouky. O vyšší kvalitu se stará vyšší množství lepku v semolinových těstovinách. Seženete je také pod označením „těstoviny z tvrdozrnné pšenice nebo mouky“.

Celozrnné pšeničné a špaldové těstoviny

Mezi vyhledávané druhy těstovin patří také ty kvalitní ze špaldy nebo z celozrnné pšenice. Mají tmavší barvu, vysoký obsah hodnotných sacharidů a vlákniny.

Ječné a žitné těstoviny

V obchodech se zdravou výživou dnes zakoupíte také ječné a žitné těstoviny (z celozrnné žitné mouky). Tyto těstoviny jsou většinou bezvaječné. Žitná mouka příznivě působí na činnost našich střev. Chuťově jsou výraznější, konzistencí mírně lepivé.

Pohankové těstoviny, rýžové těstoviny a těstoviny z dalších obilovin

Těstoviny můžete vyrobit prakticky z každé mouky. Jestliže těstoviny konzumujete rádi, dbejte i tak na to, aby vaše strava pestrá. Vynikající a rychlé na přípravu jsou například pohankové těstoviny. Chutné jsou také rýžové těstoviny, které neobsahují lepek a mohou tak být zajímavou alternativou pro všechny alergiky. Zkoušejte nejen nové obiloviny, ale i nové tvary.

Nejoblíbenější druhy těstovin podle tvaru

Snad každý z nás má nějaký svůj oblíbený tvar. Obecně těstoviny můžeme rozdělit na neplněné a plněné. Ty první – neplněné – jsou běžnější. K nejpopulárnějším patří penne, fusilli, spaghetti, makkaroni, linquine, tagliatelle, farfalle nebo lasagne. Většina těchto druhů těstovin se hodí na vaření i zapékání. Můžete je podávat s masem i s různými zeleninovými omáčkami. K těm plněným patří například tortelliny a ravioly. Plní se nejčastěji masem, sýrem nebo špenátem. Při jejich nákupu si dejte pozor, aby neobsahovaly zbytečné konzervanty a aby náplň byla opravdu z kvalitních ingrediencí.

Zdravé těstovinové recepty

Pro jednu ženu je doporučována obědová porce těstovin v rozmezí cca 50 až 80 gramů (váženo v suchém stavu), u mužů klidně i dvojnásobná. Vybírejte si kvalitní těstoviny s obsahem vlákniny alespoň 5 %, které vás zasytí na delší dobu. Zdravé těstovinové recepty můžete vytvářet s kuřecím, krůtím, vepřovým i hovězím masem. Báječně se k nim hodí rajčatové a smetanové omáčky, a to jak připravované na pánvi, tak i zapékané. Těstoviny můžete volit také do polévek – například místo pečiva, které byste jinak k polévce přikusovali.

Těstovin se tedy rozhodně nemusíte bát ani ve zdravém a dietním stravování, jen si vybírejte ty kvalitní a konzumujte je v přiměřeném množství.

Vyzkoušejte naše recepty z těstovin:
Těstoviny s ricottou, masem a sušenými rajčaty
Těstovinový salát se šunkou, vajíčkem a camembertem
Těstoviny s mletým masem